ALMINNELIGE vilkår

1.  Oppdragsavtalen

1.1 Oppdragsbekreftelsen og de alminnelige vilkår           
De alminnelige vilkår supplerer oppdragsbekreftelsen og utgjør samlet oppdragsavtalen. 

1.2 Kontraktspart
Oppdragsgivers kontraktsmotpart er saksansvarlig advokat som er tilsluttet Kristensen Advokatfirma DA (heretter benevnt Kristensen) med organisasjonsnummer 981 682 378.

1.3 Timepriser
Våre timepriser ligger i 2024 på nivå NOK 3 500 – 4 000 eks MVA. Endelig timepris følger av oppdragsavtalen. 

2. Etablering av oppdraget

2.1. Interessekonflikt
Før et oppdrag etableres vil det bli avklart om det foreligger interessekonflikt eller andre forhold som gjør at Kristensen ikke kan påta seg oppdraget. 


2.2. Identitetskontroll
Kristensen er underlagt hvitvaskingsloven. I forbindelse med etablering av oppdraget vil det bli foretatt identifikasjonskontroll i henhold til hvitvaskingsloven og Kristensens skriftlige rutiner. 

3. Gjennomføring av oppdraget

3.1. Avtale, lov og forskrift
Oppdraget vil bli utført som avtalt, i henhold til gjeldende lovgivning, advokatforskriften og god advokatskikk. 

3.2. Saksansvarlig advokat
Oppdragsbekreftelsen utpeker en saksansvarlig advokat. Alt arbeid utføres under den saksansvarlige advokats ansvar. Saksansvarlig advokat har anledning til å gjøre bruk av andre advokater i Kristensen, selv om det ikke er angitt i oppdragsbekreftelsen.

3.3.  Informasjonsgivning til Kristensen
For at Kristensen skal yte best mulig bistand, er det viktig at klienten gir Kristensen alle relevante opplysninger.  

3.4 Rådgivning og prosedyre innen norsk rett
Kristensen er bare kvalifisert til å bistå i norske rettsspørsmål.               

3.5 Endring av oppdraget
Oppdraget kan bli endret underveis. Dersom oppdraget blir vesentlig utvidet, vil Kristensen utstede revidert oppdragsbekreftelse. 

4. Salær og utlegg

4.1. Rammene for salær og utleggsrefusjon
Kristensen følger advokatforskriften og advokat-foreningens salærveiledning ved salærberegning. 

4.2. Salærfastsettelse ved fast pris
Fast pris baseres på oppdragets karakter, størrelse, kompleksitet og behov for spesialkompetanse. Fast prisen kan kun endres ved revidert oppdragsbekreftelse. 

4.3. Salærfastsettelse etter medgått tid
Oppdragsbekreftelsen fastsetter timeprisen for oppdrag som faktureres etter medgått tid. Timeprisen er basert på oppdragets karakter, kompleksitet og behov for spesialkompetanse.  

Om oppdragsbekreftelsen inneholder kostnadsestimat for hele eller deler av oppdraget, er det et overslag basert på mottatt informasjon. Endring av estimatet utover 15% forutsetter revidert oppdragsbekreftelse. 

4.4. Utlegg
Alle utlegg og omkostninger som pådras i anledning oppdraget belastes oppdragsgiver i tillegg til salæret. Utlegg forhåndsklareres med klient med mindre de er en nødvendig og følge av saken, som rettsgebyr, ankegebyr og tinglysningsgebyr mv. Alle utlegg faktureres uten påslag.

4.5. Merverdiavgift

I tillegg til salær og utlegg kommer merverdiavgift etter de til enhver tid gjeldende regler. 

5. Betalingsvilkår

5.1. Faktureringsrutiner 
Kristensen fakturerer digitalt, etterskuddsvis og fakturaspesifikasjon medfølger. Betalingsfrist er 14 dager fra fakturadato. 

5.2. Forskudd og à konto-betaling
Kristensen har rett til på ethvert tidspunkt å kreve forskudd eller à konto-beløp selv om det ikke er særskilt avtalt eller fremgår av oppdragsbekreftelsen. 

5.3. Betalingsmislighold
Ved betalingsmislighold kan Kristensen:
i.     kreve forsinkelsesrente og inndrivelseskostnader, og    
ii.     avbryte oppdraget og tilbakeholde saksdokumenter.   

5.4 Offentlig rettshjelp og rettshjelpsforsikring
Vi vil i samsvar med regler for god advokatskikk opplyse klienten om eksisterende muligheter for offentlig rettshjelp og rettshjelpsforsikring. Klienten plikter å medvirke til at det oppnås dekning under offentlig rettshjelp og rettshjelpsforsikring. 

6. Klientkonti

Kristensen tar imot penger som vi oppbevarer for våre klienter. Penger som vi oppbevarer på våre klienters vegne, vil vi plassere på klientkonto i samsvar med gjeldende norsk lovgivning.

7. Fortrolighet

Kristensen har i henhold til lov med forskrifter taushetsplikt for de opplysninger de får i saken. 

Taushetsplikten er ikke til hinder for at taushetsbelagte opplysninger, herunder personopplysninger, deles med medarbeidere i Kristensen med mindre annet følger av ufravikelig lovgivning. 

I lovbestemte tilfeller er vi pålagt ved lov å rapportere mistanke om hvitvasking og terrorfinansiering til rette myndigheter. 

Taushetsplikten er heller ikke til hinder for at vi gir informasjon til vår bank om identiteten på reelle rettighetshavere (i praksis navn på klientene) med innestående midler på vår klientkonto etter anmodning fra banken i samsvar med hvitvaskingsforskriften § 4-8.

Kristensen har rett til å opplyse om at vi har opptrådt på klientens vegne i saker som er offentlig kjent, under forutsetning av at Kristensen ikke gir informasjon som ikke er offentlig kjent.

8. Personopplysninger

Personopplysninger behandles i overensstemmelse med kravene i personvernlovgivningen. Kopi av vår personvernerklæring fås på forespørsel og er tilgjengelig på www.kristensen.no. Gå direkte inn på personvernerklæring i hyperlinken på forsiden av hjemmesiden.  

Klienten er ansvarlig for at overføring av personopplysninger til Kristensen skjer i henhold til personvernlovgivningen. Etter mottak er Kristensen ansvarlig for den videre behandlingen av personopplysningene. 

Når det er nødvendig for utføring av oppdraget eller for å oppfylle lovpålagte plikter kan personopplysningene Kristensen har mottatt, overføres til andre, som for eksempel domstoler, motparter, samarbeidspartnere og offentlige myndigheter, uavhengig av om disse er etablert utenfor EØS-området. 

9. Kommunikasjonssikkerhet ved bruk av epost

Kristensen benytter SSL/TLS-standard for epost. Bruk av annen type kryptering må avtales særskilt. Oppdragsgiver aksepterer at Kristensen epost- kommunikasjon skjer ved bruk av epost med SSL/TLS-kryptering. Om mottaker eller avsender ikke har SSL/TLS er ikke Kristensen ansvarlig for redusert sikkerhet. 

10. Arkivering

Saksdokumenter oppbevares normalt kun i elektronisk form.

Saksdokumenter makuleres eller slettes 5 år etter dato for siste salærbetaling. Arkivering utover dette må avtales. Kristensen digitale arkiv er kryptert og opp- og nedlastning er kryptert med SSL/TLS. Saksansvarlig advokat arkiverer oppdragsgivers saksdokumenter på sitt eksklusive område uten at andre har tilgang. 

11. Opphavsrett

Kristensen beholder opphavsretten til opphavsrettslig vernet materiale som utarbeides av Kristensen Berg i forbindelse med oppdraget, men klienten har rett til å bruke dokumentene til de formål de er bestemt for.

12. Klageadgang

Det er anledning til å få vurdert om oppdraget er utført i overensstemmelse med god advokatskikk. Det er også anledning til å klage hvis klienten er misfornøyd med salærets størrelse. Kvaliteten på arbeid kan i utgangspunktet ikke vurderes av disiplinærorganene.

Som hovedregel er det en klagefrist på 6 måneder. Denne løper fra det tidspunkt klageren ble eller burde blitt kjent med de omstendigheter klagen grunnes på. Klagen behandles av Advokatforeningens regionale disiplinærutvalg som første instans. Beslutning fra disiplinærutvalget kan ankes inn for Disiplinærnemnden. 

Regler for God Advokatskikk og nærmere opplysninger om klageordningen finnes på Advokatforeningens hjemmeside www.jus.no under Råd og rettshjelp.

13. Ansvar for eksterne rådgivere

Kristensen er ikke ansvarlig for eksterne rådgiveres oppdragsutførelse eller rådgivning uavhengig av om Kristensen har anbefalt eller drøftet valg av eksterne rådgivere med oppdragsgiver. Dette gjelder selv om det av praktiske grunner avtales at den eksterne rådgiver sender faktura til Kristensen.